Ontzorging van de consument

De positie en de rol van de consument veranderen razendsnel.

De energieconsument die enkel zijn energiefactuur betaalt, bestaat niet meer. Hij is een actieve energieconsument geworden. Hij beïnvloedt zijn verbruik en heeft volop keuze voor de prijs en het soort energie. Daarnaast krijgt hij toegang tot nieuwe energiediensten.

Het is echter niet evident voor consumenten om een onderbouwde keuze te maken en hier kan onze sector een sleutelrol spelen; we moeten een totaaladviseur zijn die onze technische en digitale skills vertalen naar begrijpbare oplossingen voor klanten. De rol van totaaladviseur is voor het hele ecosysteem weggelegd, zowel voor installateurs die in contact komen met de consument, als de distributeurs die advies geven aan hun professionele klanten.

Webinar #3: Het veranderende klantenprofiel

Voor dit derde en voorlaatste webinar keken we naar het veranderende klantenprofiel. Wat willen consumenten vandaag de dag van onze bedrijven en dienstverlening? Hoe zijn hun eisen de afgelopen 5 jaar veranderd? Hoe kunnen we inspelen op deze veranderende behoeften?

De energietransitie versnelt gedragsveranderingen: we polsten naar de inzichten van onze leden en experten. Techniek Nederland legde het concept 'one stop shop' uit. Evocells sprak over de vraag naar totaaloplossingen en de rol van 'prosumenten'. Van Marcke maakte een onderscheid tussen "producten" en "oplossingen". Tot slot benadrukte Cebeo de band met de klanten en de evolutie van hun diensten, in lijn met de huidige behoeften.

Net zoals een orkest moeten wij een harmonieus geheel vormen voor ons ecosysteem van multifunctionele voorzieningen. Music, Maestro!