Samenwerking en businessmodellen

Om te anticiperen op de veranderende behoeftes van consumenten, moeten we ons kunnen herpositioneren of heruitvinden om concurrentieel te blijven.

Denken in ecosystemen is een interessante benadering want zo verbind je expertises en ontwikkel je samenwerkingen met andere bedrijven uit andere sectoren, overheden, onderwijsinstellingen, …

Daarnaast moeten we uitkijken naar andere diensten voor consumenten, zoals ‘as-a-Service’. hierbij gaat het niet om een éénmalige verkoop van een product, maar over een prestatiegericht contract.
Webinar #4 : Out-of-the-box businessmodellen
In het laatste webinar van onze LINK30-reeks hebben we nieuwe bedrijfsmodellen en partnerschappen besproken om uw bedrijf te ontwikkelen in lijn met de veranderingen die door de energietransitie worden versneld. Waar moet u in investeren in verband met duurzaamheid? Welke andere groeistrategieën zijn mogelijk? Hoe moet u inspelen op de veranderende eisen van klanten?
In een eerste, meer theoretisch deel herinnerde strateeg Geert Vanhees ons eraan dat een groeistrategie vandaag hand in hand gaat met digitalisering en duurzaamheid, twee begrippen die ongetwijfeld met elkaar verbonden zijn. Hans Verboven, CEO van Sustacon en Professor Duurzaamheid aan de UAntwerpen, rondde zijn uitleg af met een definitie van het begrip duurzaamheid en wat dit inhoudt voor bedrijven vandaag, in termen van hun product- en dienstenaanbod, hun interne processen en middelen, of hun keuze van materialen en recyclagetechnieken. Ons lid Legrand Group is in dit opzicht een voorbeeld voor het circulaire product dat het elk jaar aan zijn assortiment toevoegt en Ferlem International voor de integratie van de principes van de automobielindustrie in zijn prefabactiviteiten.